De film Bohemian Rhapsody heeft me gisteren zo geraakt, dat ik er vanmiddag een (persoonlijke) recensie over heb geschreven. Misschien niet helemaal spoiler-free, in hoeverre je het spoilers kunt noemen bij een film als deze.

Natuurlijk had ik wel gehoord over de release van een biografische film over Queen laat 2018, maar ik had me er nog niet zo in verdiept. De plannen om deze film te bezoeken ontstonden een dag van te voren, toen ons na een gezellige theater voorstelling de film poster van Bohemian Rhapsody opviel. Ik twijfelde of ik deze film wel echt moest zien. Hoewel ik Queen altijd wel goede muziek heb gevonden, ben ik toch meer van Nirvana, Guns n‘ Roses & Led Zeppelin. Maar ik was eigenlijk meteen verkocht na het kijken van het voorstukje, de ochtend voordat we de film bezochten. Queen heeft natuurlijk heel veel betekend voor de muziekwereld en Freddie Mercury (geboren als Farrokh Bulsara), maakte zijn droom waar, namelijk: een legende worden. “I won’t be a Rockstar, I will be a legend!”, is een van zijn beroemde quotes. Noem de naam Queen (die bedacht is door Freddie zelf) en jong en oud weet waar je het over hebt. De film Bohemian Rhapsody geeft je een kijkje in het ontstaan van Queen, het leven van Freddie Mercury en een kleine making of van de bekendste hits!

Photo Credit: Alex Bailey.

Dat ze er totaal 8 jaar over gedaan hebben om deze film te maken, was ook zeker terug te zien(althans dat vond ik!) op het grote scherm. Bandleden Brian May & Roger Taylor hebben trouwens ook hun steentje bijgedragen aan deze film. Acteur Rami Malek kwam heel erg goed uit de verf als Freddie Mercury en ook Gwilym Lee leek sprekend op Brian May, beiden zowel uiterlijk als vertolking. Wat begon als een zeer getalenteerd studentenbandje ontpopt zich tot een van de grootste namen in de muziek industrie! Ook het ontstaan van de grootste hits was heel indrukwekkend om te zien. Het verhaal van wereldwijd DE grootste hit van Queen kon natuurlijk niet ontbreken: Bohemian Rhapsody. De hit die in ons land al 15 keer op 1 heeft gestaan in de Top 2000 van Radio 2. En we gaan alweer hard op weg naar de kerst, dus binnenkort kunnen we daar vast een 16e keer aan vast plakken. Je kunt je dus moeilijk voorstellen dat er destijds getwijfeld werd of de radio’s dit nummer van 6 minuten überhaupt wel wilden draaien! De scene over de opname van dit nummer vond ik een van de leukste scènes om te zien. “How many more Galileos do you want?”, schreeuwt een geërgerde Roger Taylor, wanneer Freddie keer op de keer zijn ‘Galileo’ niet hoog genoeg vindt. Dit stuk werd als hilarisch ontvangen in de zaal en ik heb heel veel lof voor acteur Ben Hardy, (vertolker van Roger Taylor) die zijn stem letterlijk naar het hoogste niveau moet tillen voor dit stukje. Er wordt ook aandacht geschonken aan hoe Freddie inspiratie vindt voor het nummer ‘Love of My Life’, wat gaat over Mary Austin (gespeeld door Lucy Boynton): de liefde van zijn leven. Het verhaal tussen deze twee (en het verhaal rondom de geaardheid van Freddie) vond ik ook heel ontroerend om te zien. Verder zien we onder andere het ontstaan van ‘We Will Rock You’, een initiatief van Brian May om het publiek actief mee te laten doen. Dit is persoonlijk mijn favoriete plaat van Queen. En deze film heeft me ook warm gemaakt voor de musical met de gelijk getitelde naam, die volgend jaar weer terug naar Nederland komt.

En ook de bandleden John Deacon & Roger Taylor worden zeer krachtig neergezet door acteurs Joseph Mazzello & Ben Hardy (die ik eerder al genoemd heb). Verder zien we o.a acteurs Mike Myers, Aaron McCusker, Allen Leech & Tom Hollander (misschien het beste bekend als Lord Cutler Beckett in de Pirates of the Caribbean delen: Dead Man’s Chest & At World‘s End). Nog een ding dat ik zeker niet mag vergeten in deze recensie: De krachtige scenes van het benefietconcert Live Aid in 1985, wat sprekend neergezet is. Kippenvel! De hele zaal was er stil van.

Nee, ik heb er absoluut geen spijt van dat ik deze film bezocht heb. Ook al zaten we op rij 3, we hebben genoten van begin tot eind van dit spektakel waar met hart en ziel aan gewerkt is! Opvallend was dat er meer mensen bleven zitten tijdens de credits dan bij een Marvel film (waar altijd nog een extra scene te zien is na de credits) om nog even na te genieten van de legendarische muziek van Queen.

Nicole Maessen – 3 nov. 2018

Recensie Bohemian Rhapsody